محل تبلیغات شما

 

         رشد خارق العاده فن آوری ها در عرصه دنیای مجازی و فضای سایبری و خلق دنیایی متفاوت از دنیای واقعی در کنار همه فوائد و محاسن و فرصت های نوپدید، آسیب ها و تهدیدات فراوانی را نیز به همراه داشته است. در این میان تخریب و هدم ارزش های الهی شامل دیانت، اخلاق، انسانیت بیش از سایر مقوله ها متبلور شده است. رشد قارچ گونه شبکه های اجتماعی در بستر اینترنت و تلفن های همراه و در دسترس بودن آنها و همگانی شدنشان در کنار فرصت های بیشمار تبدیل به خطری بزرگ برای مردمانی شده است که خواهان حفظ اصول انسانی، دینی، الهی و ارزشی خویش هستند. پر واضح است که با تکنولوژی نمیشود برخورد حذفی کرد. آنچه نیاز امروز ماست کسب دانش و روشهای عمل در دنیای مجازی است. علی رغم مجازی نامیدن فضای سایبری نمی شود فعل حقیقی آدمی را از این دنیا نادیده انگاشت. فعل و کنش انسان به عنوان فاعل مختاری که مباشر افعال و فرمانده و امیر و صحنه گردان دنیای مجازی است را نمی شود هرگز مجاز و غیر حقیقی نامید. آنکه ایجاد کاری در دنیای مجازی می کند آنکه اثر کلامی، نگارشی، صوتی و تصویری در دنیای مجازی خلق می کند هم او انسانی مختار با فعل و عملی معلوم و مشخص در دنیای حقیقی است هر چند نتیجه و ثمره کار او در دنیای مجازی متبلور گردد. پس نمی توان تاثیر کار و عمل انسان را در این دنیا نادیده انگاشت. چه خلق هر اثری در دنیای مجازی بدون حضور انسان منتفی و نشدنی است.                       

با این اوصاف حمل احکام و تکالیفی چون حلال و حرام و مکروه بر دنیای مجازی صحیح و درست است و انسان مکلف است این تکالیف را در این فضا نیز مراعات نماید. لازم است به چند نکته کلیدی توجه شود:

1-   تقوا در دنیای مجازی مَجاز نیست. تقوا واقعی و حقیقی بوده و هیچ تفاوتی با تقوا در عالم واقع ندارد.

2-   خدای دنیای مجازی با خدای عالم واقع یکی است .

3- درجه اهمیت تقوا در هر دو فضا- چه واقع و چه مجازی به یک اندازه بوده و مفهوم آیه شریفه سوره حجرات که تقوا را ملاک ارزشمندی انسانها بر شمرده است بر هر دو صدق کرده و در هر دو جاری است.

4-   با گسترش تعجب بر انگیز و بسیار وسیع دنیای مجازی و عرصه بسیار فراخ آن و تنوع و تکثر آن و سهل بودن انجام بسیاری از گناهان نسبت به عالم واقع، خطر بی تقوایی در فضای مجازی به مراتب بیش تر از عالم واقع است.

5-   اثر و نتیجه عملکردهای انسان در فضای سایبری بر عالم واقعی ما سرایت کرده و جهان بیرونی ما را نیز متاثر می سازد.

با این اوصاف می طلبد که کاربران فضای مجازی جدی تر از قبل تقوا در فضای مجازی را دنبال کرده و خطرات پیش رو و روش های پرهیزگاری در آن را بیاموزند.

آنچه که در باب تقوا و پرهیزگاری گفته شده است در فضای مجازی هم صدق می کند لکن کیفیت و چند و چون آن متفاوت است. بر فرض غیبت در عالم واقع عمدتاً زبانی بوده و غیبت کننده در جمع معدود و محدودی آن را بیان می کند اما در فضای مجازی غیبت می تواند هم صوتی و تصویری و هم نوشتاری باشد و حیطه فراوانی از مخاطبان گاه در حد یک کشور را به خود اختصاص دهد. تهمت در عالم واقع ممکن است در یک محله و یک شهر رخ دهد اما در فضای مجازی در آن واحد می تواند شهرهای فراوانی را درنوردد و گاه در جهان منتشر شود. پس اهمیت تقوا در فضای مجازی کمتر از عالم واقع نباشد ممکن است بیشتر هم باشد.

راهکارهای حفظ تقوا در فضای مجازی

1-   گام نخست و اصل اساسی تقویت باور و یقین به حضور و نظارت و شاهدیت خداوند متعال بر احوال، افکار و اعمال و کردار ماست. دانستن و باور اینکه خداوند در هر لحظه و آن ما را می بیند، می شنود و می داند. بر آنچه می کنیم از کلیک ها و اینترها و متن ها و چت ها و ایمیل ها و جمیل ها و هر آنچه در فایل های مخفی و آشکار خود داریم آگاهی دارد و هیچ چیز بر او پوشیده نیست.

2-   پیشگیری را فراموش نکنیم. می توانیم با یک سری اقدامات مقدمات انجام گناه و بی تقوایی را از بین ببریم و با یک سری اعمال مقدمات پرهیزگاری را فراهم کنیم. می توانیم هر نوع ی را از روی سیستم های خود حذف کنیم و با نصب نرم افزارهای مذهبی، درج تصاویر مذهبی و تغییر حال و هوا و فضای پس زمینه سیستم های خود حضور خدا و عوامل معنوی را تقویت کنیم. می توان با یک یا علی و یک کلیک به خدا آری گفت و به شیطان نه!

3-   با فکر کردن به گناه زمینه انجام آن را فراهم نکنیم. گاه فکر گناه منجر به قبح زدایی از گناه شده و عمل و انجام آن بر انسان سهل و آسان می گردد. پروریدن گناه در ذهن زمینه ابتلای انسان به معاصی است. مولای متقیان حضرت علی علیه السلام می فرمایند: کسی که بسیار درباره گناهان بیندیشد گناهان او را به خویش فرا می خواند». (غررالحکم،ج5،ص321) این بیان نورانی بیانگر ارتباط فکر و عمل و تاثیرپذیری اعمال از افکار است. به واقع می توان با پیشه کردن عفت در اندیشه گناه را در نطفه و سرچشمه خفه کرد.

4-   عادت دادن دل و جان انسان به یاد خدا. می توان پاور سیستم را با بسم الله فشار داد و یاد خدا را در هر آن و در هر اقدامی جاری کرد. بدیهی است برای بازکردن صفحات وب سایت ها و پایگاههایی که شیطان در آن ها جولان می دهد یاد خدا چونان پادزهری قوی عمل کرده و کاربر را از ورود به آنها پرهیز خواهد داد. آیا نمی توانیم در آغاز کار با اینترنت با یا حسینی» از ته دل کار را شروع کنیم و حسینی عمل کنیم؟ آیا چونان حسین علیه السلام نمی شود پاک بود؟

آن دل که به یاد تو نباشد دل نیست      قلبی که به عشقت نطپد جز گِل نیست

            آن کس که ندارد بر سر کوی تو راه     از زندگی بی ثمرش حاصل نیست

                                                                            امام خمینی(قدس سره)

5-   چشمهای خود را درویش کنیم! شیاطین جولان می دهند و تن نمایان تبرج کنان عفت و غیرت و پاکدامنی را در بازار مکاره دنیا به ثمن بخس و بهای ناچیز به یغما می دهند. در این میان چشمهایی می مانند دریده و گناه آلوده با کوله باری از حسرت و اندوه. لذات آنی و رنج هایی ماندگار. می توانیم با تقویت آنچه از حضور و نظارت حضرت پروردگار گفتیم و با یادآوری نظارت امام زمان علیه السلام و تقویت شرم و حیای خود از این دام خطرناک شیطان آرام آرام برهیم. کار بسیار سخت اما شدنی است.

اگر لذت ترک لذت بدانی             دگر لذت نفس لذت ندانی

6-   بر کنجکاوی های کودکانه و غیر لازم خود فایق آییم. از خود بپرسیم چه نیازی به سرک کشیدن به فلان سایت یا شبکه اجتماعی داریم؟ آیا اگر به آنجا سرک نکشیم اتفاق خاصی می افتد؟ پس چرا ایمان خود را بر سر هیچ از دست بدهیم.

7-    جستجوهای خود را هدف دار و با اهداف متعالی و برای کاری مهم و واجب و ضروری انجام دهیم.

8-   از ورود به صفحات و شبکه هایی که ترویج گر و تشویق کننده و بزک کننده مسائل خلاف تقوا و دیانت و پاکدامنی هستند پرهیز کنیم.

فضای مجازی مانند آلات مشترکه کاربردی دوگانه می تواند داشته باشد. دینداران و علاقمندان به حفظ دین و پاکدامنی اکثر اوقات بر سر دو راهی کلیک کردن ها و نکردن ها می مانند. بهتر است در این زمان به این نکته توجه کنیم که در این موقع است که وزن تقوای خود را خواهیم سنجید و قدر خود را نزد خدای خود خواهیم شناخت. در این لحظه هاست که می شود حرّ مانند تامل کرد و حرّ گونه اقدام نمود و راه خیر و سعادت و تقوا را در پیش گرفت.

 

                                                                                         زین العابدین زینالپور فتاحی 

 

 

جدیدترین اثر مکتوب حجت الاسلام زینالپور فتاحی منتشر شد.

جدیدترین آثار مکتوب حجت الاسلام زینالپور فتاحی

کتاب جدبد حجت الاسلام زینالپور فتاحی با نام رسم الحیات منتشر شد.

  ,مجازی ,دنیای ,فضای ,ها ,تقوا ,    ,دنیای مجازی ,فضای مجازی ,ها و ,در فضای ,دنیا نادیده انگاشت

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها